لمینت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که برای رفع نواقص و مشکلات ظاهری دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و طول عمر مشخصی دارد؛ اما می‌توان با مراقبت و رعایت‌ نکات بهداشتی و نگهداری از آن‌ها‌، افزایش طول عمر لمینت دندان را شاهد بود. در این مسیر، با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد که می‌توان با آگاهی از راه ‌حل مناسب، ماندگاری و طول عمر لمینت دندان را به حداکثر رساند و دندان‌های سالم و عاری از هرگونه مشکل داشت. 

طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان بستگی به مراقب‌های شخصی و سبک زندگی فردی بیمار دارد. با رعایت نکات و بهداشت دهان و دندان می‌توان عمری حدود 10 سال را برای لمینت‌های دندان‌ شاهد بود؛ اما اگر این نکات و مراقب‌ها را جدی نگیرید و به آن‌ها توجه نکنید، ماندگاری لمینت دندان کمتر خواهد شد. البته لمینت دارای انواع مختلف است که هر کدام بسته به متریال و ویژگی‌های خود، طول عمر متفاوتی دارند. لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی، دو نوع پرطرفدار از لمینت به شمار می‌روند که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. لمینت سرامیکی قابلیت برگشت‌پذیری نداشته؛ اما لمینت کامپوزیتی برگشت‌پذیر است. طول عمر لمینت سرامیکی در حدود 10 الی 15 سال بوده و طول عمر لمینت کامپوزیتی در حدود 5 الی 7 سال تخمین زده شده است؛ البته لازم به ذکر است که ماندگاری لمینت بسته به مراقبت های فردی بیمار متفاوت است و نمیتوان زمان دقیقی برای آن مشخص نمود. 

طول عمر لمینت دندان

راهکارهای افزایش طول عمر لمینت دندان

برای داشتن لمینت دندان بادوام و همچنین باکیفیت که تغییر رنگ ندهد، لازم است تا به نکات زیر توجه نمایید:

استفاده نکردن از دندان به عنوان ابزار

برخی از افراد عادت به شکستن و خرد کردن خوراکی‌هایی مانند فندق، پسته و... را با دندان دارند. همچنین جویدن ناخن و یخ یکی دیگر از عادات بد دهانی برخی از بیماران است. این عادات بد به ترک برداشتن و لب‌پر شدن لمینت متنهی می‌شوند که برای داشتن لمینت سالم و افزایش طول عمر لمینیت باید این عادات را ترک کرد.

ترک استعمال دخانیات

استفاده از دخانیات علاوه‌بر تغییر رنگ دندان، سبب کاهش طول عمر لمینت نیز می‌گردد که اگر استفاده از آن افزایش یابد به شدت بر این موضوع اثر گذاشته و ماندگاری لمینت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف دخانیات بپرهیزید و آن را به حداقل برسانید.

اجتناب از خوردن خوراکی‌های رنگی، اسیدی یا قلیایی

برخی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها تاثیر مستقیمی بر طول عمر لمینت می‌گذارند. سس قرمز، قوه، نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه، انواع توت و... از جمله خوراکی‌هایی هستند که بر سطح دندان و لمینت لکه‌هایی برجای خواهند گذاشت. لمینت دندان دارای مقاوت زیادی در برابر تغییر رنگ است و به‌راحتی رنگ نمی‌پذیرد؛ اما خوردن بیش از حد این خوراکی‌ها، طول عمر لمینت و رنگ آن را را تحت تاثیر قرار می‌دهد. توصیه می‌شود در صورت مصرف هر یک از این مواد غذایی، مسواک زدن را فراموش نکنید.

استفاده از نخ دندان از واجبات است!

مسواک زدن به تنهایی پاسخگوی نیاز و طول عمر لمینیت دندان نخواهد بود و در کنار آن، استفاده از نخ دندان از واجبات است. افرادی که لمینت انجام داده‌اند نیز باید در کشیدن نخ دندان دقت لازم را داشته باشند؛ اما دلیل استفاده از نخ دندان و واجب بودن آن چیست؟ با کشیدن نخ دندان علاوه‌بر خارج نمودن ذرات غذا، احتمال تورم، خونریزی و عفونت لثه نیز کاهش خواهند یافت. با سالم بودن لثه‌ها شاهد افزایش سلامت دهان و دندان و همچنین به حداکثر رسیدن طول عمر لمینت خواهید بود.

استفاده از گارد یا محافظ دهان

گارد یا محافظ دهان وسیله‌ای است که به حفظ و نگهداری لمینت دندان در برابر فشار و ضربه کمک می‌نماید. گارد مناسب افرادی است که یا دچار دندان ‌قروچه در شب و به هنگام خواب هستند، یا مناسب ورزشکارانی است که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و در معرض ضربه و فشار قرار می‌گیرند. در این دو حالت شاهد کاهش طول عمر لمینت و گاها افتادن یا شکستگی لمینت دندان خواهید بود که برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از گارد به این بیماران توصیه می‌شود. 

استفاده از محصولات بهداشتی مناسب

لمینت نیز همانند دندان‌ها، نیاز به مراقبت دارد که علاوه‌بر سلامت دندان‌های طبیعی‌، به سلامت و طول عمر لمینت نیز افزوده خواهد شد. استفاده از محصولات مناسب با دندان‌ها نظیر مسواک نرم، دهانشویه و خمیردندان غیرساینده، که باتوجه به توصیه و دستورالعمل دندانپزشک هستند، می‌توان به خواسته و نیاز خود که طول عمر بیشتر لمینت است، دست یافت.

چکاپ دوره‌ای برای افزایش طول عمر لمینت

برای داشتن دندان‌های سالم و نیز افزایش ماندگاری  لمینت، بهتر است که به‌صورت دوره‌ای اقدام به چکاب نمایید و هر 6 ماه لمینت دندان را به متخصص مربوطه نشان دهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل و حساسیتی، سریعا آن را یافته و از به وجود آمدن آسیب‌های جدی‌تر و بیشتر پیشگیری نماید.

موارد موثر بر ماندگاری لمینت دندان

موارد موثر بر ماندگاری لمینت دندان

برخی از موارد و رعایت نکاتی مهم، در افزایش طول عمر لمینت دخیل هستند و بیمار می‌تواند با رعایت این نکات به لمینتی بادوام دست یابد.

  • جنس مواد و متریال تشکیل‌دهنده لمینت دندان
  • رعایت نکات تغذیه‌ای بعد از انجام لمینت دندان
  • کیفیت و برند لمینت دندان مورد استفاده
  • سبک زندگی شخصی و عادات فرد؛ این که چه میزان به بهداشت دهان و دندان توجه می‌شود.
  • معاینه منظم و مراجعه به دندانپزشک
  • مهارت و تبحر دندانپزشک برای نصب لمینت دندان
  • وضعیت دندان های فرد بیمار

پیامدهای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت

پیامدهای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، علاوه‌بر کاهش طول عمر لمینت پیامدها و عوارض ناگوار دیگری را نیز به همراه دارد. با عدم رعایت این موارد لثه‌ها دچار مشکل شده که در این صورت تحلیل و پسروی لثه را شاهد خواهید بود. با بروز این اتفاق، فاصله بین دندانی و همچنین فاصله بین دندان و لمینت ظاهر می‌شود. فاصله به وجود آمده علاوه‌بر ایجاد ظاهری ناخوشایند، سبب تجمع مواد غذایی، پلاک و باکتری گردیده که در پی آن، پوسیدگی دندان نیز ایجاد خواهد شد. با پوسیده شدن دندان‌ها، تحمل و استقامت لازم برای نگهداری لمینت روی دندان‌ها کاهش یافته و ماندگاری لمینت به حداقل می‌رسد.