لمینت دندان پوسته نازکی از جنس رزین یا سرامیک است که به جهت پوشاندن عیوب ظاهری روی دندان قرار می‌گیرد. این لایه نازک می‌تواند مشکلاتی از قبیل شکستگی، بدرنگی و فرم نازیبای دندان‌ها را بپوشاند و جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی های روز، ترمیم و زیبایی دندان‌ها دیگر یک آرزو نیست و به راحتی با کمک لمینت، افراد به لبخندی زیبا و اعتمادبه‌نفس بالا می‌رسند. افراد بسیاری برای رفع مشکلات و نواقص ظاهری دندان‌های خود به دنبال این راه‌ حل هستند، اما دندانپزشک با بررسی‌های لازم باید مشخص نماید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ چه شرایطی فرد را کاندید مناسب لمینت دندان میکند؟ لمینت برای چه کسانی مناسب نیست و غیره. در مشاوره قبل از شروع فرآیند درمان، دندانپزشک نتایج حاصل از بررسی خود را به بیمار اعلام می‌نماید.

انواع لمینت دندان

لمینت در دو نوع «سرامیکی» و «کامپوزیتی» قابل اجرا است. هر دو این روش‌ها با هدف مرتب کردن، ایجاد زیبایی و پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها به‌کار برده می‌شوند. افراد معمولاً در بین انتخاب این دو روش کمی مردد هستند؛ به‌ همین علت باید گفت این دو راهکار هدف مشترک، اما مراحلی متفاوت دارند. دانستن تفاوت این دو شیوه درمانی به بیمار کمک می‌نماید تا گزینه مناسب را انتخاب کند. این دو نوع لمینت در جنس، هزینه، طول عمر، نحوه نصب و میزان برگشت‌پذیری با یکدیگر متفاوت هستند. 

انواع لمینت دندان

در جلسه مشاوره دندانپزشکی، متخصص هر دو شیوه را باتوجه به مزایا و معایب آن‌ها برای بیمار شرح می‌دهد و باتوجه به سن بیمار، میزان رعایت بهداشت دهان و دندان از سوی او و علایق وی، شیوه مناسب را پیشنهاد می‌دهد. در این جلسه مشاوره همچنین رنگ لمینت نیز مشخص می‌شود. بهتر است در جلسه مشاوره بیماران به نظر دندانپزشک توجه نمایند؛ چراکه متخصص باتوجه به تجربه، همیشه بهترین گزینه را به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

کاندیدای مناسب لمینت دندان

اگر شما دندان‌های شکسته یا لب‌پر شده دارید، لک‌هایی روی دندان‌هایتان ایجاد شده است یا دارای فضای خالی جزئی دندان در دهان خود هستید، در صورتی می‌توانید از روش لمینت برای زیبایی و رفع نواقص دندانی خود استفاده کنید که شرایط زیر را داشته باشید. در صورتی که شما کاندیدای مناسب این شیوه درمانی نباشید، لمینت با شکست مواجه می‌شود:

  • پوسیدگی‌ها دندانی و لثه‌ای نداشته باشید، در غیر این صورت، قبل از شروع فرآیند لمینت باید مشکلات پوسیدگی دندان شما برطرف گردد.
  • دندان‌های شما فاصله زیادی نداشته باشند. در صورت وجود فاصله دندانی و بی نظمی زیاد دندان ها، باید درمان ارتودنسی را قبل از لمینت انجام دهید.
  • بهداشت و مراقبت از دهان و دندانتان را جدی می‎گیرید.
  • لثه‌های شما سالم باشند.
  • دندان‌های حساسی نداشته باشید. در زمان نصب لمینت ممکن است دندانپزشک مقداری از مینای دندان شما را بتراشد. اگر دندان‌های حساسی داشته باشید، این حساسیت بیشتر می‌شود و شما را آزار می‌دهد.
  • نداشتن عادات دهانی نادرست مانند جویدن ناخن یا دندان قروچه. این مشکل سبب آسیب به لمینت می‌شود و دوام و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد. 
  • نداشتن مشکلات و ناهنجاری‌های فکی مانند نامرتبی دندان‌ها. اگر ناهماهنگی دندان‎ها جزئی باشد داندانپزشک می‌تواند دندان‌های شما را لمینت کند؛ اما در صورتی که کجی دندان‌های شما زیاد باشد، ابتدا باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرید. 

چه کسانی نمی توانند تحت درمان لمینت قرار گیرند؟

چه کسانی نمی توانند تحت درمان لمینت قرار گیرند؟

در جلسه مشاوره دندانپزشک باتجربه و متبحر، با بررسی دندان‌های بیمار مشخص می‌نماید که این شخص کاندیدای مناسبی برای انجام لمینت هست یا خیر. لمینت دندان در موارد زیر قابل اجرا نیست:

  • بیمارانی که دندان‌هایی با پرکردگی عمیق دارند، زیرا امکان شکستن آن‎ها وجود دارد.
  • افرادی که فک یا دندان‌های هم‌راستا ندارند، زیرا فشار زیادی به برخی از سطوح دندان‌های آن‌ها وارد می‌شود.
  • کسانی که عادات اشتباهی نظیر جویدن سر مداد، یخ و ناخن دارند، زیرا در این گونه موارد فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌شود و لمینت آسیب می‌بیند. همچنین بیمارانی که عادت به دندان قروچه دارند نیز نمی‌توانند از این روش درمانی بهره‌مند شوند. 
  • بیمارانی که دندان‌هایی با ترک‌خوردگی‌های عمیق دارند.
  • بیمارانی که دندان‌هایی با ساختار ضعیف، شکننده و مینای حساس دارند.
  • افرادی که لثه‌های دارای عفونت فعال دارند یا لثه‌های آن‌ها تحلیل رفته است.

آیا لمینت باید در سن خاصی انجام شود؟

محدوده سنی خاصی برای انجام لمینت وجود ندارد، اما لازم به ذکر است برای افراد زیر 18 سال، لمینت گزینه مناسبی برای درمان نیست. این روش که تا حدی شیوه‌ای تهاجمی است، در مواردی خاص که دندان مشکل ساختاری داشته باشد با توصیه و تشخیص دندانپزشک قابل اجرا است. 

آیا لمینت باید در سن خاصی انجام شود؟

نکته مهم درخصوص سن مناسب لمینت تکمیل شدن دوره رشد بیمار و رسیدن به بلوغ جسمی محسوب می‌شود. بیماران تا سن 16 الی 18 سالگی دندان‌های در حال رشد دارند، به همین دلیل انجام لمینت در محدوده رشدی ممکن است مشکلات مختلفی برای آن‌ها ایجاد نماید. این مشکل علاوه‌بر آسیب به لمینت، سبب اختلال در رشد طبیعی دندان‌ها و افزایش هزینه می‌گردد. درنتیجه این شیوه درمانی برای جوانانی که دوره رشد خود را طی کرده‌اند، درمان مناسبی به‌شمار می‌آید.